вторник, 25 май 2010 г.

Eurovision 2010 - първи полуфинал


Краят на май е - време за ежегодния панаир на националната суета наречен конкурс за песен на Евровизия. Безпогрешните предвиждания за британските избори засилиха убеждението ми, че специалните залози могат да станат източник на сериозни печалби. Футболният живот се укротява, преди да избухне със Световното, затова решавам да посветя цялото си внимание на Евровизия и ето ме в Осло - столицата на победилата в миналогодишното издание Норвегия.

Днес е първият полуфинал с участието на 17 страни, 10 от които ще продължат на финала. Наблюдавах първата генерална репетиция в залата, а втората на мониторите в пресцентъра, за да имам предварителна идея какво ще видят телевизионните зрители, от които зависи класирането. Стори ми се, че в първият полуфинал има повече страни, за които е трудно да се предвиди дали ще продължат напред и именно затова той заслужава повече залози. Ето впечатленията ми от участниците в реда, по който ще излязат на сцената. Имайте предвид, че тази година гласуването ще започне от самото начало на изпълненията, а не след приключването им, така че предимството на последните в списъка вероятно ще бъде заличено и дори може да се прехвърли към първите:

1.Молдова: Много подходящо за откриване парче - бързо вдига настроението, има заразителен бийт, а хората на сцената радват окото. Пазарът разгада, че шансовете им за класиране са добри, коефицентът вече е само 1.38 след като беше над 1.7. Не бих препоръчал залог ЗА на това ниво, ако това ще е единственият ви залог, но е подходящ да го включите в портфолио.
2.Русия: Изключително странна песен, за която се изисква ново жанрово определение, може би „православен госпел"? Цялата сърдечна теснота, обзела Пьотр Налич, се излива с натрапчива сантименталност, която обаче може да ви принуди да си тананикате песента дълго след като сте я чули. Този полуфинал е пълен с приятели на Русия - Беларус, Молдова, Латвия, Естония, Сърбия. Това вероятно ще е достатъчно да ги класира, но моят избор е да не залагам при сегашните нива от 1.7.
3.Естония: Още едно своеобразно изпълнение, този път го казвам в положителен смисъл. Отлично съчетание между визуалното и звуковото послание. Емоцията е много по-обрана и може би именно затова песента става леко неподходяща за този конкурс. Очакването е да остане неразбрана и затова коефицентът е 2.8 - заслужава малък до среден залог ЗА, въпреки че Естония може да разчита на сигурни гласове само от Финландия и Латвия.
4.Словакия: Страна без традиции в конкурса и без утвърдени приятели. Приятна, лирична песен, изпълнена от миловидно момиче заобиколено от енергични танцьори маскирани като дървета. Една от малкото изпълнителки при които се забелязаха вокални проблеми. Коефицентът за класиране порасна от около 1.2 до 1.4, но все още ми се струва подходящ за среден залог СРЕЩУ.
5.Финландия: Две жени в зряла възраст изпълняват на финландски език руски цигански романс. Преди да ги чуя и видя на живо това ми изглеждаше като формула за провал, но днес мнението ми се преобърна. Може би най-доброто във визуално отношение изпълнение - всички на сцената с в бяло, движенията са перфектно отработени и контактът с камерите е отличен. След като научих, че изпълнителките са членове на отличната world music група Varttina съм още по-уверен, че залог ЗА на коефицент 2.2 би бил един от най изгодните в този полуфинал.
6.Латвия: Компаньонка на едър предприемач се събужда след алкохолна нощ и (все още по пеньоар) започва да задава екзистенциални въпроси на лош английски. Слава богу, не на предприемача, а на чичо си Джо, който не знае отговорите, защото отговорите ги знае само „Mr. God". Разбрахте ли нещо? Аз не разбрах как това момиче се е озовало на конкурса. Сериозни вокални проблеми. Голям залог СРЕЩУ @ 3
7.Сърбия: Звучи като парче на Брегович. Това Е парче на Брегович! Защо тогава го изпълнява момче, което е стилирано като говорителка в Pro.bg? Все пак в песента се скандира „Ово йе Балкан", а по въпросните земи се предпочита недвусмислеността на половото определение... Хората от Западна Европа очакват хората от Източна Европа да полудеят по тази песен - вероятно затова коефицентът е 1.09. Като добавим постната хореография към излъчването на изпълнителя обаче, ми се струва че грешат. Сърбия вероятно ще се класира за финал и вероятно ще си остане с това постижение. Но при толкова нисък коефицент трябва да се опита залог СРЕЩУ класирането.
8.Босна и Херцеговина: Единственото рок-парче в този полуфинал. Вместо група с изключени инструменти обаче Вукашин Браич е довел на сцената бек-вокалисти, а самият той е облечен в червено сако. Босна е страна с традиционна подкрепа в този конкурс, а младежът е станал втори на версията на Мюзик Айдъл за страните от бивша Югославия. Заслужава среден залог ЗА @ 1.66
9.Полша: Изпълнение, което стои изцяло извън контекста на конкурса, подобно повече на драматичната завръзка на мюзикъл. Почти невъзможно е да си спомните песента 5 минути след като сте я чули. Не би трябвало да се класира, но дали да залагате СРЕЩУ на коефицент от порядъка на 5.5 решавате сами.
10.Белгия: Момче с китара пее за себе си. Много харесва себе си, въпреки позата на скромност, което ме кара да желая провала му. Със сигурност ще се хареса на тийнейджърките, а вероятно и на доста от членовете на журитата (тази година те дават 50% от вота). Все пак, при липсата на приятели на Белгия и изключително ниския коефицент 1.07, съм длъжен да подкрепя съждението на вкуса си със среден залог СРЕЩУ.
11.Малта: Не е Киара, но стилът е подобен. Пее безпогрешно, но ангеличността липсва и крилатото същество на сцената не може да компенсира това. Изключително неподходящ жребий, защото 3 от оставащите 6 страни също са пратили жени в зряла творческа възраст, които щедро демонстрират вокалните си възможности. До края на следващата песен съм забравил тази. Смел залог СРЕЩУ @ 2.3
12.Албания: Много енергично изпълнение, мощен глас, напомня Йълдъз Ибрахимова или Камелия Тодорова. При коефицент 1.13 едва ли има смисъл от залог ЗА - просто ще знаем че едно от местата във финала е запълнено.
13.Гърция: Ако инерцията у българските зрители продължи, тази година ще дадем 12 точки на един много слаб певец, чието изпълнение се крепи на агресивно-ефектната хореография и натрапчивите ориенталски мотиви в музиката. България разбира се няма да гласува в този полуфинал, но и съвсем не е единственият приятел на Гърция. Именно инерцията вероятно ще тласне Гърция над чертата за класиране. Въпреки ниския коефицент от 1.07, в залог СРЕЩУ няма много смисъл, но може да опитате СРЕЩУ Гърция да влезе в тройката на полуфинала @ 1.85.
14.Португалия: Третата от добре пеещите жени... Приятна песен, а и португалският винаги звучи толкова добре когато се пее. Дали Филипа ще преодолее хроничната липса на приятели, която пречи на нейната страна? Едва ли, но все пак коефицент 3.2 ми се струва твърде висок, за да залагам СРЕЩУ.
15.Македония: Парад на посредствеността в музикално отношение и на лошия вкус във визуално. Няма да се класира, но това е очевидно и коефицентът отиде твърде нагоре, за да се залага СРЕЩУ.
16.Беларус: Страна която хронично се представя по-зле от очакваното. Три жени и двама мъже пеят много школувано и всичко изглежда наред до момента в който на жените не им поникват пеперудени крила. Да, песента се нарича „Butterflies" и все пак ефектът е по-скоро отрицателен и се чувстваме като на фестивал на училищната самодейност. Коефицент за класиране 1.5 заслужава да му се възпротивим със среден залог СРЕЩУ.
17.Исландия: Мощна физика и мощен глас за съименничката на гневливата съпруга на Зевс. Всичко това впрегнато за да се получи едно „типично за Евровизия" парче, т.е. недотам качествено скандинавско диско. Изненадващо за мен, Хера Бьорк е любимка на журналистите в пресцентъра и води листата на сигурните финалисти според техните прогнози. Ако не беше това обстоятелство вероятно бих залагал СРЕЩУ @ 1.26, но сега ще се оставя на влиянието на средата и ще се въздържа от залог.

Най-добри залози за класиране от полуфинал 1

ЗА Финландия @ 2.22
СРЕЩУ Латвия @ 3.15
СРЕЩУ Малта @ 2.3
СРЕЩУ Сърбия @ 1.08
СРЕЩУ Белгия @ 1.07
ЗА Босна @ 1.7

Няма коментари:

Публикуване на коментар